top of page
ליה שוחט ז'5

נבחרת הכדורסל לבנות - פתיחתה וביטול המשחקים

מגרש הכדורסל בבניין החדש של תיכון חדש ת"א (צילום: כרמי רפאלי ט'6)

הכירו את נבחרת הכדורסל לבנות של ביה"ס. כולכם/ן בטוח מכירים/ות את נבחרת הבנים, שעושה חיל כבר שנים, אבל ממש מתחת לאף שלנו, צומחת נבחרת בנות מבטיחה. כדאי לכם/ן להכיר אותן, ומי שסקרנית, אוהבת כדורסל ולא חוששת מעבודה קשה, גם להצטרף אליהן. יש להן מוטיבציה אדירה ועם אימון ועבודה קשה, גם הן תוספנה כמה גביעים למדף הכדורסל בביה"ס. הכירו את יובל בהרי, תלמידת כיתה י"א, שחקנית כדורסל מובילה בנבחרת, שהתפנתה לספר לנו יותר לעומק על כדורסל בנות ועל הנבחרת.



ממתי את משחקת בנבחרת?

"התחלתי להתאמן בכיתה ט' בנבחרת, למעשה לפני כשלוש שנים."

 

כמה שנים קיימת הנבחרת?

"הנבחרת הוקמה לפני שלוש שנים ונבנתה לאט. בהתחלה היו מעט בנות והשנה הצטרפו עוד שתיים וזו תוספת משמעותית. השנה נתחיל לשחק ולהתחרות."

 

כמה משחקים תחרותיים יש במהלך השנה ומול אילו נבחרות הם מתקיימים?

"יש שלבים שצריך לעבור ולטפס למעלה בליגת התיכונים. אם הנבחרת לא עוברת את השלב הראשון, היא יוצאת מהתחרויות ולא ממשיכה. כל שלב שהיא עוברת, הנבחרת עוברת הלאה לשלב הבא. יש הגרלה עם איזו קבוצה מתחרים. השנה, בגלל המלחמה, בוטלו לצערנו משחקים שהיו צפויים לנבחרת."

 

איך מתקיימת שגרת האימונים של הנבחרת?

"כרגע כשאין משחקים תחרותיים עדיין, אנחנו מתאמנות באופן קבוע בימי שישי בבוקר בבית הספר וכשיתחילו המשחקים, נתאמן פעמיים – שלוש בשבוע."

 

איך היחסים החברתיים בין הבנות של הנבחרת?

"היחסים בין בנות הנבחרת מאוד מגובשים, כולן מגיעות במיוחד ביום שישי בבוקר לבית הספר (כשאין לימודים) ורוב הבנות גם מתאמנות בליגה של מכבי אחה"צ באותה הקבוצה, אז הקשרים החברתיים מתגבשים גם בתוך ביה"ס וגם לאחר ביה"ס. יש אוירה טובה, אנחנו חברות טובות האחת של השנייה."

 

מאיזו כיתה אפשר להצטרף לנבחרת ומהם הכישורים הנדרשים?

"יש נבחרת צעירה לכיתות ז'-ט' (חטיבה) ונבחרת בוגרת לכיתות י'-יב' (תיכון). מי שיש לה נכונות להשקיע ולהתאמן ואוהבת כדורסל יכולה להצטרף בשמחה."

 

נבחרת הבנים מאוד מבוססת מזה שנים, נבחרת הבנות חדשה יחסית. איך היית מגדירה את מעמדה של הנבחרת בליגה התחרותית?

"יש ליגה מחוזית וליגת תיכונים. אנחנו בליגה המחוזית, השנה היינו אמורות לנסות לעלות ולהגיע לליגה הגבוהה יותר, אולם בגלל המלחמה זה לא התקדם.

בגלל שהבנים משחקים יותר שנים כדורסל והתחום זכה לפיתוח רב יותר בקרב הבנים לאורך השנים, הנבחרת שלהם יותר גדולה ועוצמתית. לבנות עוד אין קבוצה מספיק מבוססת וחזקה, אולם זה בדיוק מה שאנו עושות כיום, מבססות ובונות את נבחרת הבנות, במטרה להביא אותה להישגים משמעותיים בעתיד."

 

מהו ההישג הכי משמעותי של הנבחרת עד היום?

"עוד לא היו כל כך משחקים בשלוש השנים האחרונות, לנוכח קורונה, שביתות במערכת החינוך והמלחמה. ההישג הכי גדול זו ההתמדה של הבנות, שמגיעות ומתאמנות ודבקות במטרה, מתוך נכונות להשקיע על מנת להתקדם."

 

שמענו שביטלו את משחקי הנבחרת של הבנות השנה, מדוע?

"נכון, המשחקים בוטלו עקב המלחמה. המשחקים לא יתחדשו במלואם השנה, אולם יתקיים טורניר תחרותי. אנו בציפייה לשנה הבאה ונקווה לשנה שקטה על מנת שנוכל להתרכז בכדורסל."

 

אנו רואים פער מאוד גדול במספר השחקנים במגמת כדורסל בנים בביה"ס לעומת מספר הבנות במגמת כדורסל בנות (מספרם של הבנים גדול פי 10 בערך). כיצד היית מסבירה פער גדול זה?

"כמו שבנבחרות אנו רואים שאצל הבנים יש 15 בנים ועוד רשימת המתנה של רוצים להצטרף, בנבחרת הבנות אנחנו רק 6 בנות ללא רשימת המתנה. הפער מאוד גדול מכיוון שהתחום התפתח לאורך השנים בקרב הבנים, בעוד שהבנות נחשפות לתחום זה רק בשנים האחרונות. לאט לאט הן מגלות את התחום, מתעניינות ומתאהבות בספורט המדהים הזה."

 

באיזה אופן ניתן לדעתך לעודד כדורסל בנות ולהגביר את מעורבות הבנות בו?

"חשוב להטמיע ענף ספורט זה גם בקרב הבנות מגיל קטן, לחשוף את הבנות לתחום, להעלות את המודעות לענף ספורט זה. לדעתי גם בבית הספר לא הרבה יודעים שיש נבחרת כדורסל בנות או מגמת כדורסל בנות."

 

האם את מרגישה אתגר לפרוץ דרך בענף ספורט שעד לפני כמה שנים היה מאופיין כספורט בנים בעיקר? מהם הקשיים הכרוכים בכך?

"זה בהחלט מאתגר. קיימת השוואה לבנים ולא תמיד זה "כוחות". גם הבנים עצמם לעיתים מעבירים ביקורת על הביצועים הספורטיביים של הבנות וחשוב להתעלם מכך, לדבוק במטרה, להאמין בעצמנו ובהדרגה לבנות נבחרת תחרותית ועוצמתית, בדיוק כפי שיש לבנים.

לבנים יש יתרון של שנים ארוכות של ניסיון ואימון, אני בטוחה שבכישורים שלנו  הבנות, הספורטיביים והאחרים, נצליח להדביק את הפער עם הזמן."

 

מניסיונך כשחקנית כדורסל שנים רבות, מה היית מציעה לשפר במערכת על  מנת להקל על בנות להשתלב בענף ספורט זה?

"הייתי ממליצה להעלות יותר את המודעות של הבנות, לתת להן יותר תשומת לב, חשיבות ויחס, כפי שניתנים לבנים. אני מרגישה שזה הכיוון היום.

אני מאמינה שכל מי שתכיר את הענף ותתנסה, תאמר לעצמה שזו ממש חוויה."

 

האם היית ממליצה לבנות להצטרף לענף ספורט זה? מהם היתרונות שאת רואה בו עבור בנות?

"אני ממליצה מאוד לבנות להצטרף, בחוויה שלי את מסתכלת על המגרש, את רואה משחק, את רוצה לרוץ, לשחק, בלהט, את מסתכלת על הסל ורוצה לטרוף אותו.

מעבר לכך, כשמדובר בענף ספורט אינטליגנטי ומהנה, יש יתרונות רבים בחוויה הקבוצתית. להיות חלק מקבוצה ולחתור למטרה משותפת, יוצר גיבוש מאוד גדול. החוויה הערכית והחברית בין בנות הקבוצה מאוד חשובה ויש דגש רב על כך.

כמו כן, העיסוק בספורט הוא ההתמכרות הכי טובה שיש, עיסוק בריא, חוויתי ומגבש. שעתיים של אימון שיוצרים שקט מכל הסובב אותנו, רק את והקבוצה. בזמן המשחקים, אין כמו האדרנלין וההתרגשות והחוויה של כל השחקניות – גם בניצחון וגם בהפסד, כולנו ביחד."

 

0 תגובות

Komentáre


bottom of page