top of page

האם עסקת חטופים וחטופות נמצאת על הפרק?

לאחר עסקת החטופים הראשונה, שהחזירה לנו נשים וילדים/ות יקרים/ות שנחטפו ונלקחו לעזה לשבועות ארוכים, דיבור על עסקה נוספת לא נשכח ועכשיו סוף-סוף אנחנו מקבלים/ות דיווחים מגורמי החדשות השונים שהמגעים אליה מתחילים להתקדם. כאן נאגד את העובדות במטרה להישאר מעודכנים/ות.


(צילום: רוני פרקש יב"6)

עסקת החטופים והחטופות הראשונה

בנובמבר 2023, קצת אחרי חודש מתחילת מלחמת "חרבות ברזל", נערכה עסקת השבויים/ות הראשונה בין ישראל לחמאס בעזרת תיווך של קטאר. 

בעסקה הובטח לשחרר 50 שבויים/ות ישראלים/ות - נשים, ילדים ועובדים זרים - מצד ארגון הטרור ומצד ישראל הובטחה עצירת הלחימה לארבעה ימים, שחרור של שלושה אסירים/ות ביטחוניים/ות על כל חטוף/ה והכנסת סיוע הומניטרי לרצועה.


העסקה יצאה לפועל ב-24 בנובמבר והוארכה פעמיים, מה שעזר להחזרתם/ן של עוד 40 חטופים/ות בנוסף לאלו שהעסקה כללה מלכתחילה. בפועל, הלחימה בעזה הופסקה ל-7 ימים ושוחררו בסך הכל 70 חטופים וחטופות ישראלים/ות, 23 תאילנדים/ות ופיליפיני שנחטפו גם הם/ן.


העסקה הקרובה

בשבועות מאז אותה עסקה, נעשו מאמצים ומגעים לגיבוש עסקה נוספת, אך הם לא צלחו - ועכשיו, למרות שצפויה עוד דרך ארוכה, אנחנו רואים/ות עלייה במוכנות הצדדים למשא ומתן.

ב-ynet דווח כי כרגע, גם ישראל, קטאר, ארצות הברית ומצרים מסכימות על עסקה שכוללת הפסקת אש של 45 ימים ושחרור של עוד אסירים/ות פלסטינים/ות וסיוע הומניטרי נוסף - בתמורה לשחרור של עוד חטופים/ות בשיטת הפעימות, שעבדה בפעם הקודמת. 


בשאלת כמה אסירים/ות ישוחררו, נראה שיש הסכמה רחבה שחמאס לא יסתפקו בשלושה אסירים/ות על כל חטוף/ה ויידרשו הרבה יותר. 

בחלק מהדיווחים נתון ארגון הטרור ידרוש בין 100 ל-300 אסירים/ות על כל חטוף/ה שי/תשוחרר. 

בעקבות לחץ מנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, נראה שהסיכויים לעסקה גבוהים, - אך לראש הממשלה בנימין נתניהו, יש את קו האדום שלו. ביום שלישי ה-30 בינואר 2024, הוא אמר שהוא אינו מוכן לשחרור של אלפי מחבלים/ות. 


למרות שצפוי עוד זמן מה של העברת טיוטות בין הצדדים ומשא ומתן, משפחות החטופים/ות וכל תושבי/ות מדינת ישראל מתפללים/ות שהעסקה תצליח ועוד מ-136 החטופים והחטופות שעוד נמצאים/ות בשבי יחזרו אלינו בשלום.


0 תגובות
bottom of page