top of page

היקום הקולנועי של מארוול - עבר את זמנו?

הדמויות של מארוול נכנסו לחיינו כבר בגיל צעיר. אם לא בצורה אקטיבית אז ברקע על חולצות, קלמרים, תיקים, בובות ועוד. אחרי הדמויות מהקומיקסים, הגיע גם היקום הקולנועי. 

משנת 2008 - שנת יציאתו של הסרט הראשון של איירון מן ("Iron Man") - הפופולריות של גיבורי העל והסרטים נהיו יותר ויותר גרנדיוזיים. מיליוני מעריצים/ות ברחבי העולם (בגילוי נאות, אני אחת מהם/ן) שהתחברו לכל דמות, סיפור ואפילו נבלים בדרך משלהם חיכו לתגמול שיגיע ברגע שכל הדמויות המפוזרות הללו יפגשו. אבל אחרי שמגיעים לפסגה, האם יש עוד לאן לעלות?




תחילת היקום הקולנועי

מאז שהתפרסמו הקומיקסים של חברת מארוול (באנגלית: "Marvel") בשנות ה-60, נעשו מספר אדפטציות לסרטים על גיבורים כמו ספיידרמן, ארבעת המופלאים ואפילו דמותו המשעשעת של הווארד הברווז, אבל הסרטים תמיד היו הפקות יחידניות שלא קשורות אחת אל השנייה. 

לאדם אחד בשם קווין פייגי היה חזון לחבר את כל הדמויות של מארוול וכמו בקומיקסים, לפתח ביניהם אינטראקציות וסיפורים הקשורים אחד בשני כדי ליצור יקום משותף ועשיר בתוכן. 


בשנת 2008, הרעיון הזה קיבל ניסיון בצורת הסרט "איירון מן" ("Iron Man") שמספר על מיליונר גאון אך אנוכי בשם טוני סטארק שמייצר פצצות לצבא ארצות הברית. יום אחד, כשהוא נמצא באזור מדברי להדגים את אחד הדברים שיצר, הוא נחטף ונלקח כבן ערובה. כאשר הוא פצוע בליבו וכלוא, טוני צריך למצוא דרך להימלט ובונה חליפה ממתכת שמאפשרת לו להילחם. כשהוא חוזר לחייו הרגילים, הוא בטראומה ומרגיש כאילו הוא יכול להגן על אנשים במקום לבנות מכונות הרס. הוא לוקח את רעיון החליפה ובונה גרסה משודרגת. 


במפתיע, לדעות הרבה אנשים שחשבו שהז'אנר לא יכול להיות ממש מוצלח, הסרט הצליח וזכה להמשך. אחריו הגיעו סרטם של הדמויות קפטן אמריקה ("Captain America: The First Avenger"), "ת'ור" ("Thor") ולבסוף "הנוקמים" ("The Avengers"), שחיבר בין הגיבורים ויצר את הצוות האולטימטיבי. 


הרחבה ושיא

משנת 2012 עד 2019, הוציאו אולפני מארוול 15 סרטים. חלקם סרטי המשך לדמויות מוכרות וחלקם סרטים שמכירים לנו דמויות חדשות מכל רחבי הגלקסיה. הכל במטרה לחבר את הסיפורים בסוף וליצור קו עלילה שיפגיש בין כולן - מה שלימים יקראו "הנוקמים: מלחמת האינסוף" ("Avengers: Infinity War") ו"הנוקמים: סוף המשחק" ("Avengers: Endgame").


הסרט "הנוקמים: סוף המשחק" סימן נקודת שיא ביקום הקולנועי והיה אירוע תרבותי משמעותי. הסרט זכה לרווח של 2.798 מיליארד דולרים והיה הסרט הכי רווחי אי פעם מתאריך הוצאתו עד מרץ 2021. אורכו שלוש שעות ושתי דקות והוא מורכב מקאסט נרחב של שחקנים/ות שלקחו חלק בסיפורים של מארוול בקולנוע לאורך השנים. 


איך אפשר להמשיך מכאן?

מעריצים/ות קיבלו כמעט את כל מבוקשם עם יציאתו של "הנוקמים: סוף המשחק". סרט מלא אקשן, שחקנים/ות נחשבים/ות, דמויות אגדיות ועוד. אבל אחרי החוויה הכל-כך מרגשת הזאת, לאן יש עוד להגיע?


קיימים מעריצים ומעריצות שנמצאים בדעה שהחל מ-2019, התוכן שמארוול מייצרים כבר אינו באותה רמה ממספר סיבות. יש כאלה שמרגישים/ות ששום דבר לא משתווה למה שהיה, והניסיון לשכפל את ההצלחה המסחררת מוביל לתכנים ירודים ולא מושקעים. 

גם מאז עליית פלטפורמת הסטרימינג של דיסני ("Disney+) הוציאו אולפני מארוול סדרות בקצב יחסית מהיר וחלקן לא הצליחו לסחוף את ליבם/ן של המעריצים/ות. 


בתור מעריצה בעצמי, אני נמצאת בדעה קצת חלוקה לגבי הנושא. מצד אחד, את ההצלחה והחוויה של "הנוקמים: סוף המשחק" קשה לשכפל, אבל מצד שני, אפשר לראות בבירור ירידה משמעותית באיכות של חלק מהפרויקטים האחרונים. אני מקווה לראות שיפור בפרויקטים העתידים לבוא כמו "דדפול ווולברין" ("Deadpool & Wolverine") ו"ארבעת המופלאים" ("Fantastic Four").


עכשיו אני אשאל אותך - באיזו דעה את/ה ואיזה סוג של שיפור היית רוצה לראות?

0 תגובות
bottom of page