top of page

הקהילה, התחרות, וההישגים: ראיון עם עמית הרבט, קפטן קבוצת הרובוטיקה

כולנו מכירים ומכירות את ילדי וילדות הרובוטיקה בבית ספרנו, אלה אותם הילדים האלה שרואים מתרוצצים בקפיטריה בין ינואר למרץ עם משקפי המגן. פרויקט הרובוטיקה הוא פרויקט מאוד גדול וחשוב שיזם הארגון FIRST, בו קבוצה של ילדים מכיתות ט' ועד י"ב באים ביחד לתכנן רובוט, עם קוד, מידול ולבנות אותו הכל מאפס, וכמובן - להתחרות איתו במשחקונים נגד קבוצות רובוטיקה אחרות בארץ ובעולם. בין ה-20 ל-21 במרץ, קבוצת הרובוטיקה שמייצגת את תיכון חדש בשם "וולקן" התחרו בתחרות הארצית, שאליה הם העפילו לאחר הגעה להישגים מרשימים בשתי התחרויות האזוריות. הקבוצה סיימה את העונה במקום ה-17 בתחרות הארצית.

הנה ראיון שביצענו עם קפטן קבוצת הרובוטיקה, עמית הרבט, לפי התחרות.


מי אתה, באיזו כיתה אתה ומה התפקיד שלך ברובוטיקה?

היי, אני עמית הרבט מכיתה יב"4. אני כבר שנתיים בתפקיד של קפטן הרובוטיקה. 


נבחרת הרובוטיקה. הרבט נמצא בשורה האמצעית רביעי מימין. (צילום: עמוד האינסטגרם של נבחרת הרובוטיקה וולקן 3835 - @vulcan3835)

תאר לנו את סדר היום שלך במהלך העונה

אני בזמן העונה, עכשיו בשמונה שבועות האלה, קם, מידי פעם הולך לבית הספר, מכין את כל ההכנות שצריך לפני הפגישה של הרובוטיקה בשביל שכולם ידעו מה הם עושים, מגיע לרובוטיקה בין 13:00 ל-16:00 - תלוי מתי כל השכבות מסיימות וממשיך לעבוד עד מאוד (בין עשר בלילה לחצות) - לפי כמה שאנחנו צריכים. 


על מה אתה אחראי כקפטן הרובוטיקה? מה התפקיד כולל?

בתור קפטן, המטרה שלי ושל שגיא בראל - שביחד איתי קפטן - זה בסוף לדאוג שהקבוצה תפעל בצורה כמה שיותר אפקטיבית, וטובה. שכולם ידעו כל הזמן מה הם עושים, ולדאוג שהקבוצה תמיד תתקדם קדימה. המטרה שלנו היא לעבוד בפורמטים דומים לתעשייה, לחברות הייטק למקומות כאלה שגם יש להם פרויקטים של פיתוח. אז לכל אחד מאיתנו יש תפקיד בקבוצה, יש אדם אחד שאחראי על נושא אחד, אחד על מכניקה, ואחד על תוכנה, ואחד על שיווק, ואז בסוף המטרה שלי ושל שגיא היא לאגד הכל. אני מאגד את הנושאים שיותר קשורים ברובוט, שגיא מאגד את הנושאים שקשורים בלוגיסטיקה ובפרוייקטים הקהילתיים שלנו. בסוף, אנחנו ביחד עם שאר המנטורים שלנו מנסים לדאוג שאנחנו מגיעים לתוצרים ברמה הכי גבוהה שאנחנו יכולים.


מה התפקיד של המנטורים בקבוצה שלכם? 

יש לנו את המנטור הראשי שקוראים לו משה. הוא פתח הרבה מאוד קבוצות רובוטיקה בישראל והוא החליט בערך ב-2022 לבוא ולעזור לנו עם הידע שלו. הוא דואג לנו לתקשורת מול בית הספר, לכל העניינים הכספיים, ולעזרה אם יש לנו שאלות. הוא גם מכין אותנו לבגרות ובלעדיו הקבוצה לא תתפקד. בנוסף עליו, יש לנו עוד מנטורים רבים אחרים, ביניהם איתי, אבי ותומר. הם בוגרים של הקבוצה, ואחרי שהם ראו כמה זה תרם להם וכמה זה השפיע על הזמן שלהם בבית הספר התיכון - החליטו שהם רוצים לבוא ולעזור כדי לתרום את מה שהקבוצה תרמה להם.


אתה חושב שאתה תהיה מנטור בקבוצה הזאת אחרי שאתה תעזוב?

אחרי שתיגמר העונה הזאת, אני אהיה חייב לעשות משהו למען הקבוצה. בגלל שאני לא יודע מה הולך להיות עם צה"ל ואני לא יודע מתי אני אתגייס, אני עדיין לא יודע אם אני אוכל לבוא "למנטר" באופן סדיר - אבל המטרה שלי היא שאחרי שאני אסיים את התפקיד שלי ונקבע חברי צוות מובילים לשנה הבאה, אז שאני לא מיד אעזוב את המושכות ואתן להם לנהל ולטעות במה שאני טעיתי, אלא להעביר את כל הידע שאני צברתי בתפקיד שלי בשנתיים האחרונות בצורה מסודרת למי שצריך ללמוד ולעשות כדי שבשנה הבאה אנחנו לא נחזור על אותם טעויות שאנחנו חזרנו אליהם השנה.


מה נשאר לכם עוד לעשות העונה? 

כעיקרון אנחנו בשבת הראשונה של ינואר מקבלים איזשהו אתגר. אתגר זה משחק שבו שלושה רובוטים נכנסים למגרש נגד שלושה רובוטים והמטרה של כל קבוצה זה לצבור כמה שיותר נקודות על ידי עשיית המשימות הנמצאות במגרש. השנה לדוגמא, האתגר הוא לנקד כל מיני חלקי משחק בצורה של דונאטים לגבהים שונים ולהצליח לטפס של שרשרת, כל זה מתנהל במגרש סגור. אז אנחנו מקבלים את חוקי המשחק המדויקים ובסוף אנחנו צריכים, תוך שבעה שבועות השנה - מינואר ועד תחילת מרץ להכין רובוט גמור קומפלט, שתהיה לו תוכנה, שהוא יראה יפה ושהוא יהיה גמור מבחינה מכנית. אנחנו החלטנו על לוח זמנים יחסית צפוף ואנחנו כרגע מנסים לעמוד בקצב. ממש היום אנחנו נכנסנו לתחילת שבוע חמש מתוך השבעה, שזה אומר שעברנו את החצי ואנחנו כרגע בשלבים של בניית הרובוט הראשוני שלנו. לאחר מכן, אנחנו ננסה אותו על מגרש, נראה אם הוא עומד בדרישות שלנו ונבנה את הרובוט הסופי שאנחנו רוצים להתחרות איתו. אנחנו עובדים ימים כלילות. אנחנו באים לפה בסופי שבוע,  אנחנו נשארים פה עד הלילה, אם אנחנו צריכים לסגור בשלב מסויים לפעמים אנחנו נמשיך לעבוד באחד הבתים של אחד מהאנשים בקבוצה, בסוף כדי שיהיה לנו איזשהו תוצר שאנחנו מרוצים ממנו עד לתחרות הקרובה.


מהו הנושא שנבחר השנה ואיך הוא בא לידי ביטוי אצלכם?  

כל שנה FIRST, שזה ארגון ללא מטרות רווח שמאגד את כל תחרויות הרובוטיקה בעולם, בוחר איזשהו נושא לתחרויות שלו. הנושא לפני שנתיים היה חיבור ותחבורה, הנושא לפני שנה היה אנרגיה והנושא השנה הוא אמנות. כל שנה הם ככה חושבים על נושא ומנסים לקשר אותו למשחק, ומנסים להעביר לנו את הנושא הזה באיזושהי רמה יותר עמוקה. השנה הנושא הוא אמנות, מנסים לקשר אותו לכל הנושאים של מדע וטכנולוגיה, כמו נגיד שאומרים מקצועות STEM, אז עכשיו הופכים אותם למקצועות STEAM, מוסיפים גם את ה"A" בשביל ה"Arts" והם מדגישים את החשיבות שיש גם לנושאים ההומניים בתחום של המדע וטכנולוגיה ושל כל הנושאים האלה. בסוף אפשר לראות את זה דרך איך שאנחנו מתנהלים בקבוצה. המטרה של FIRST היא להפיץ את הערכים שלה ואת המדע והטכנולוגיה בכמה שיותר מקומות, בכמה שיותר קהילות, ואת זה עושים לא רק באמצעות מקצועות ריאלים, תכנונים, מדעי המחשב, תכנות ושטויות כאלה. אנחנו מנסים כמה שיותר גם לתת מקום לצוותים כמו צוות מדיה שלנו, העוסק בעיצובים ובשיווק, וצוותי קהילה שאנחנו מנסים להוביל דרכם את הערכים של FIRST בכל הקהילות הקרובות אלינו, בבית ספר ובעיר. עכשיו שהשנה הערך מבוסס על אמנות, זה נותן איזשהו מקום גם לנושאים ההומניים יותר.


יש חלק שהוא "קל" במהלך העיצוב והבנייה של הרובוט? מה הוא?

אין חלק קל. דבר ראשון זה אינטנסיבי מאוד, זה לא פרויקט קל בכלל והוא דורש יותר מהכל מחויבות וזמן. בסוף כל נושא במהלך העונה, שזה מהתכנון, למידול, לבנייה, לתוכנה הוא קל לאנשים שהם ספציפיים בתחום הזה. אני יכול להגיד שהזמן הכי קל שלי יש בתור קפטן של הקבוצה זה הזמן שבו סיימנו את הרובוט ויש לנו הכנות אחרונות לקראת התחרות. אם אנחנו עומדים בלוז אז המצב טיפה נרגע, אבל אם המצב לא ככה ובסוף צריך להגיע לאיזשהו פתרון בעיות אז צריך לעבוד יותר כדי להגיע עם תוצר שאנחנו בסוף מרוצים ממנו. מה שקל… וואי את מתקילה אותי. אני חושב שגם הקטע שזה לא קל, ושזה זה עבודה קשה הופך את זה להרבה, הרבה יותר מתגמל. קורעים פה את התחת והמטרה שלנו זה לעבוד באיזשהו עבודת צוות ושכולם יקחו חלק כדי להגיע לתוצר הסופי והגדול וברגע שאתה יודע שאתה השקעת ימים ולילות כדי להגיע לזה, אז זה הרבה יותר כיף לראות את הרובוט שלך משחק על המגרש ולצעוק ולעודד ולהרגיש שאתה תרמת לקבוצה שלך, לבית הספר שלך, לדורות של חברי הקבוצה שיהיו אחרייך. זה לדעתי מה הופך את זה למתגמל ושווה את זה למרות שזה לא קל. 


מה החלק הכי "קשה" במהלך העונה?

אני חושב שמבחינת תחום האחריות שלי, הדבר שהכי קשה זה הניהול והמעקב אחרי זמנים. אנחנו עובדים תחת לוח זמנים נורא צפוף והמטרה שלנו היא לבנות תוך שבועות אחדים את הרובוט הראשוני, ותוך עוד כמה ימים אחר כך את הרובוט השני שלנו שאיתו נתחרה. כל הנושא של אותו ניהול זמן, לדאוג שכל הזמן אנחנו מספיקים ועומדים בזה, אני צריך לדעת כל הזמן מה כל אחד עושה, והאם הוא יסיים את המשימה שלו להיום, ואם לא אז מה הבעיה. אז גם השנה וגם שנה שעברה אני נתקל בקשיים עם זה. אני מנסה למצוא פתרונות ארגוניים לכל מיני מנגנונים שבהם כולם ידעו מה הם עושים, דפי עבודות, ניהול באמצעות כלים כמו טבלאות, יומני גוגל, שטויות כאלה, כדי שבסוף כל הזמן תהיה עבודה רציפה, אבל זה לא הופך את זה לקל, וזה משהו שלדעתי אני שמח מאוד שיש לי זמן להתנסות איתו עכשיו כי זה כלי שיעזור לי בהמשך החיים. 


מה אתה חושב על עבודת הצוות בקבוצה? 

אנחנו עובדים בצורה מאוד היררכית ומאורגנת, כאשר לכל אחד יש תפקיד כראש צוות או כחבר צוות, כאחראי על נושא מסוים, וככה אנחנו מצליחים לעשות איזושהי שיטה שגם אנחנו לא דורכים על האצבעות אחד של השני בתפקידים וגם כל אחד מקדם את הצוות שלו על ידי מקורות הכתב, וזה באיזושהי צורה דומה מאוד לפורמטים שיש בחברות הייטק גדולות. בתעשייה עצמה גם עובדים ככה, ואני שמח מאוד שיש לי את הצ'אנס הזה לחוות את זה בגיל כזה, במיוחד גם אני בתפקיד שאני מוביל את הצוות ביחד עם הצוות המוביל שלי, ביחד עם שגיא הקפטן האחר, וביחד עם המנטורים. אני חושב שזה אספקט משמעותי ושחשוב מאוד שכולם יחוו אותו. 


לאיזה חלק אתה הכי מחכה בעונה?

אני מחכה להגיע לתחרויות עם רובוט שאני עבדתי עליו מלא ולראות את כל החברים מהקבוצות האחרות. כל ה-60 (בערך) קבוצות בארץ מגיעות לתחרויות האזוריות ולתחרויות הארציות כדי להראות את התוצר שלהם. זה כיף מאוד לטייל בין הקבוצות ולראות מה הולך שם. בסוף האווירה היא לא אווירה רעילה של "המטרה שלי היא לנצח אותך" וכל החלק בקהילה של FIRST זה כמה שיותר לתמוך בקבוצות אחרות ולעזור להם, וזה מתבטא בצורה נהדרת בתחרויות, וזה האלמנט בסוף הכי כיף  ושהכי מלהיב. לעודד את הרובוט על המגרש, לנהוג בו, להיות בצוות שמטפל בו בין המשחקים, לפגוש אנשים אחרים שמתעסקים בתחומים דומים, כיף מאוד וכל שנה אני מחכה לזה בין אם אנחנו מגיעים למקומות גבוהים, בין אם אנחנו לא מגיעים למקומות גבוהים, בסוף כל האלמנטים האלה נחמדים מאוד. 


איך אתה מרגיש בנוגע לתחרות השנה?

התחרות הראשונה שלנו היא בערך בעוד שלושה שבועות, בין שלוש בתקווה ארבע אם נגיע לעולמית תחרויות. אני מתרגש מאוד. שוב פעם, זה האלמנט הכי כיף שיש ברובוטיקה. זה פשוט מקצה ספורט לכל דבר, הקבוצות באות לעודד, כל אחד מתרגש ורוצה שהקבוצה שלו תנצח, ובסוף החוקים והדרך שבה התחרות עובדת היא נורא כיפית ויוצא לי לפגוש חברים שאני פוגש ואני מכיר מקבוצות אחרות, ולהציג את מה שאני עבדתי עליו במהלך החודש האחרון, גם לקבוצה שלי גם לבית הספר, גם לקבוצות אחרות ולשמוח שהוא מנצח, להתבאס שאנחנו לא מנצחים במשחקון, זה מורלים אדירים, שהקבוצה מעודדת. שנה שעברה אני הייתי על המגרש בתפקיד נהיגה ברובוט, שזה בכלל כיף שאתה לוקח חלק אקטיבי במשחקים עצמם עם הרובוט שבנית, ואני חושב שאנחנו יכולים להגיע לתוצאות גבוהות בתנאי שאנחנו נמשיך לעמוד בלוח זמנים שלנו, המטרה היא תמיד להגיע כמה שיותר גבוה ואני חושב שאם אנחנו נעבוד בצורה מסודרת ומאורגנת, וכולנו נהיה על זה ונעבוד בעבודת צוות כמו שצריך אנחנו מסוגלים ככה להגיע רחוק השנה, שנה הבאה ובהמשך. 


אז אחרי כל זה - אתה חושב שיש לכם סיכוי לנצח השנה? 

בסוף, בתחרות הזאת יש הרבה מאוד דרכים לנצח. אפשר לנצח על ידי לנצח בתחרות אזורית, ואפשר לנצח בהגעה למקום גבוה בתחרות הארצית, ואפשר לנצח על ידי לעלות לתחרות העולמית, ואפשר לנצח על פרס מסויים שהקבוצה שלך קיבלה, על הקוד הכי טוב, על הרובוט הכי מעוצב, על תרומה לקהילה אפשר אפילו. הרי יש מספר מקומות מוגבל של קבוצות שטסות לחו"ל ואפשר אפילו לנצח ולעלות לחו"ל על תרומה לקהילה הכי הרבה השנה, שזה עוד אלמנט ש-FIRST מנסים לקדם. אני מאמין שאנחנו נגיע להישגים באיזשהו תחום, ונביא תוצרים, אבל יותר מזה חשוב לי שבסוף מה שאני לומד, ומה שאני עושה עכשיו, טעויות, אני אצליח לשמר את זה לי"אפים, י"ניקים, ט"טניקים שיש עכשיו בקבוצה, שהם יוכלו לדעת מה עשינו נכון ולא נכון וככה הם יוכלו ללמוד מזה ולהשתפר שנה הבא. בסוף המטרה זה שמי שבא אחרי כל שנה יהיה יותר טוב ויותר מוצלח מהשנה הקודמת לכן צריך להשקיע מעבר לזמן של עונה כדי להגיע כמה שיותר מוכנים וזו המטרה הכי גדולה שלי, איזה מקום שלא נגיע שנה הבאה יהיה יותר טוב, שתמיד שאנחנו נהיה במגמת שיפור, במגמת עלייה וככה גם הקבוצה תמשיך לבעוט, לחיות, להתקדם, ולהיות חלק אקטיבי בשביל עשרות תלמידים פה בבית הספר.


יש לך עוד משהו שאתה רוצה להוסיף, לומר בכללי? אולי לקרוא לאנשים להגיע ולעורר מוטיבציה?

הפרויקט הזה נותן צ'אנס לי ולהרבה אנשים אחרים, להתעסק בנושאים של המדע והטכנולוגיה, להשתפר, לקבל ערכים של עבודת צוות, של איזושהי השפעה, של תרומה לקהילה, שזה לא נמצא בהרבה מאוד מקומות אחרים, ולדעתי זה פרויקט נהדר שאני שמח לקחת בו חלק, שמח להוביל, ובסוף המטרה הגדולה היא שכל התהליך הזה יפתח ויהיה מהנה.


0 תגובות
bottom of page